Barion Pixel

Siklóernyős EB

Simonics Péter , Siklóernyős Europabajnokság

helyszín:  Abrenau, Austria

Magyar csapat
nöi Ákos Zsuzsa   Gradient Aspen 3
Férfiak:
Kovács Béla        Skywalk Poison2
Galamabos László   Ozone Mantra
Varga Dénes        Sol Tracer 2010
Vértes Balázs      Axis Mercury 2010
Simonics Péter     Niviuk Icepeak 3 (szövetségi kapitány)

Training feladat

A training feladat  egyaránt a fő-fő próbáját jelenti mind a  szervezőknek mind a versenyzőknek. Mig az előbbiek a szervezés és a napi lebonyolítás rendjét tesztelik, addig a versenyzők  a felszerelésüket és persze némi helyismeretet is szereznek. Ezt tettük  mi is , hiszen néhányan közölünk teljesen új  felszereléssel, vagy helyismeret nélkül érkeztek.

Rendkivűl hasznos és nem utolsósorban biztonságos megoldást  választottak a szervezők a verseny on-line közvetítéséhez és a visszaszállítás megkönnyítéséhez. Mindenki egy kis  GPS trackert kapott, amelynek segítségével Google-n jól nyomon követhető minden másodperce a repülésnek, a pillanatnyi  pozíció, és esetenként ez a rendszer komoly  segítséget nyújthat egy sérült keresésénél.

A training feldat az időjárási körülményeket figyelembe véve  viszonylag egyszerű volt. Tulajdonképpen egy lapos háromszög 5 fordulóponttal, 45 km hosszú . Helyenként erős völgyszél, 3000 m körüli felhőalap és izmos ,  7 m/s  körüli emelések jellemezték a napot. Mivel a starthely  kicsi volt ennyi pilótának az ún. több  startpilon-os rendszert használták a szervezők.Ez azt jelenti, hogy általában 15 percenként újra nyílik a startcilinder. Ezt jól ki  lehet használni a pillanatnyi körülményeket mérlegelve, illetve ahogy figyelemmel kísérjük az elindult pilótákat, dönthetünk a  várakozásról is a következő ablakig. Azonban az  első szakaszban nehezen ment a kiemelkedés és sokan nem is  tudtak volna elindulni az első pilonnal.

Az időjárásjelzés   élénk, erős északi szelet ígért de ezt a régiót   északi irányból teljesen levédett  egy hegylánc. Jó taktikának bizonyult, hogy a magasban fújó  erős szelet kihasználva  , helyenként 80 km/h feletti sebességet is el lehetett érni, ami pont a fordulópont irányába fújta  versenyzőket. Azonban alacsonyabban  érvényesült a  helyi völgyszél, így a keresztbe álló,  lefutó gerincek mögött erős turbulenciák voltak. Itt keményen kellet fogni  az ernyőt és a csukódások szinte senkit sem  kíméltek. Mentőernyőt is dobott az egyik spanyol , de szerencsére csak könnyebben sérült meg. Sokat használtuk a  gyorsítót, de végül probléma nélkül teljesítettük a feladatot. 69 versenyző ért célba, a magyarok közül

Vértes Balázs 22.
Simonics  Péter 27.
Varga Dénes 34. lett.
A többiek időn túl értek a célba.

1.feladat

Sajnos nem kedvezett az időjárás az első igazi versenynapon. Az  előrejelzés zivatarokat, árnyékoló felhőzetet ígért és úgy is tűnt nem tévednek. Hosszas várakozás után a közelgó eső láttán sokan  már  elindultak a lifttel  visszafelé. De az  időjárás és persze így a szervezők azonban másképp döntöttek. A nap kisütött és bár  nyilvánvaló volt a zivatarveszély, a pillanatnyi körülméynyek  biztatóak voltak.
Sajnos a Bischling nevő starthelyet nem 150 pilótára méretezték ezért  sorban kellett állni. Az aktuális WPRS rangsor alapján startoltak a  versenyzők.
Emiatt sokan  csak  később, rosszabb körülméynek mellett tudtak elindulni. A napi feladat  egy írányú, 53 km hosszú volt. Bischling- Gröbming. Ez  azt jelenti, hogy kb.nyugat- keleti irányba- erre volt még használható  az idő a radstatti völgyben, a Dachstein déli oldalán haladt a mezőny . A  Dachstein felett megjelenő intenzív felhőképződés már a feladat elején elbizonytalanította a pilótákat. A lehullott eső és az árnyékoló felhőzet ellenére erős emelésekkel  rövid idő alatt ki lehetett emelkedni. Ezen a versenynapon az egyéni  időmérés mellet döntöttek a szervezők, de a várható zivatar miatt nem volt érdemes  taktikázni a várakozással. Nyilvánvaló volt az is, hogy megállítják a  feladatot, emiatt is a gyors kitekerés és elindulás mellett döntöttek a versenyzők. Sok pilótának okozott meglepetést, hogy a a védett terültet elhagyva,  az első völgy átsiklása után egy oldalól, elég erős széllel megfújt  turbulens oldalon  találták magukat.
Aki ide túl alacsonyan ért a szél egyszerűen lefújta a hegyoldalról.  Itt sokan leszálltak. A szerencsésebbek -akik magasabban értek- ők sem  mosolyogva próbálták nyitva tartani az ernyőjüket a helyenként 7-8 m/s es turbulens lee  termikekben. A magasban  viszonylag simább volt az idő.  Az első 15-20  perc után két boly alakult ki kb 20-30 pilótával. Az egyik a biztos emelést  ígérő de a kurzustól kicsit  eltérő hegyoldalakat választotta, míg a  másik csapat a direkt útvonal mellett döntött. Ők a völgyben , felhőről felhőre haladva igyekeztek eljutni a cél  felé. Ebben a csapatban repültem én is. Erős emelésekkel viszonylag  gyorsan sikerült haladnunk és láttam , hogy a másik boly döntése mindössze csak néhány pilótának  jött be. Az időjárás eközben elég gyorsan és drámaian változott. Kelet  felől a egy zivatar kondenzációs oldala jelent meg, ami azzal a csekély eséllyel  biztatott, hogy a kicsapódó csapadék miatt már au inaktív oldal felől  közelítünk rá. Ez persze azt is jelentette, hogy a csapadék miatt kialakuló erős szembe szél  problámát okoz majd. A hátam mögé pillantva inkább a szemben lévő zivatar látványát  választottam….
Sajnos a feltételezésem a széllel kapcsolatban  beigazolódott. Az  élénk szembe szél és a gyengülő, szétfújt  emelések miatt völgy  viszonylag sima részét elhagyva, a biztosnak vélt  lejtőszélben reménykedve a Dachstein déli  oldalát célozta meg a csapat. Itt találkoztunk a másik boly  szerencsésebb pilótáival akik azonban jóval magasabban értek ide. Már a hegyoldal felé repülve világossá  vált, hogy az a lejtőszél amiben reménykedtünk mindössze  az ernyővel  együtt csapongó képzeletünk szülötte…
Extrém turbulenciákkal küszködve , csukódó ernyőkkel, mindössze 10-12  km es sebeséggel haladtunk ezen az embert, ernyőt végletekig igénybe  vévő hegyoldalon. Néhányan  rövid időn belűl elhagyva ezt kis mókát a leszállást  választották. Ketten mentőernyőt dobtak, ennek a látványa és persze a  safety frekvencián való kommunikáció – Level 3!!! Level 3! Az egyik optimista- Level 2-3…  
szintén nem simogatták az idegeinket…

(Csak rövid magyarázat ehhez: A pilóták repülés közbe informálhatják a  szervezőket a körülményekről. Ezt figyelmbe véve ezek  dönthetnek a  feladat megállításáról és az azonnali leszállásra való utasításról. Level 1-  repülhető Level 2-  még repülhető de nehéz Level 3- veszélyes, leszállás azonnal mindenkinek.)

Bár a szemben lévő eső csökenni látszott  de  hátunk mögött  határozottan és fenyegetően felhördült az ég. Ilyenkor más dolgokra  szoktam gondolni. Persze csinálom a dolgom-  nyitogatom vissza az ernyőt, nyomom a gyorsítót,- de valahogy  más üzemmódba kapcsolok… anyárra gondolok, a szép repülésekre… ez  egy ideig segít.Végül már siklásból kiadta volna amikor lefújták a napot. kb 7-8 km re  voltam az eső áztatta céltól. A mentőernyő dobók közül senki nem sérült meg komolyabban. Persze amíg  összeszedték őket azért elég sokáig tartott. A magyarok közül mindenki  – a lehetőségekhez képest becsületesen megküzdött az elemekkel.

 

2. Feladat

Ma az időjárás kegyeskedett…kicsit…
A Trattberg nevű starthelyre mentünk, amely egy  hatalmas domboldal, így mindenki kényelmesen teríthetett. Az időjárásjelentés azonban délutánra  egy közelgő hidegfrontot jelzett így ugyancsak igyekezett mindenki. A mai nap egy hurokszerű feldat volt 4 fordulóponttal, 53 km. A szervezők- érthető okokból- igyekeztek a mezőnyt a viszonylag jól áttenkithető környéken tartani…
  A labilis prefrontális helyzet következtében könnyen ment a kiemelkedés és a becsúszó középszintű felhőzet ellenére erős termikekkel jól haladtunk. Ennélfogva sokat nem kellett gondolkodni, mindössze arra ügyeltünk, hogy ne emelkedjünk a felhőbe mert helyenként 6-7 m/s emelések is voltak. A startpilon nyílásakor a mezőny szinte még teljesen együtt volt. Ez nem volt valami jó érzés mert bár látványában tényleg hasonlított egy trópusi akváriumhoz, de a folyamatos emelések miatt nagy volt a káromkodás a felhőbe és a felhőből kirepülő pilóták között… Én igyekeztem kimaradni ebből a kis légi majálisból, így sikerült is legalább félpercet elbuknom az indulásnál ,  aztán ezt a hátrányt sikerült egyre nagyobbá gyurva magam előtt görgetni egészen a célig… Na, de azért addig még történtek dolgok…. A pilon után ismét kétfelé vált a mezőny eleje  , bár az útvonal egyértelmű volt, mégis  kisebb jobbra -balra próbálkozások voltak , hogy az erősebb termikkel kis előnyt szerezzenek a pilóták. Ez mindössze az első 10 km en volt látványos, mert a mezőny széthúzódásával egyidőben  már mindenki ugyanazon az útvonalon haladt.  Sajnos nagyon sok top pilótának van ugyanolyan ernyője, ezért szinte lehetetlen felismerni ki megy a boly elején. Bár így utólag visszagondolva már a második fordulópont előtt úgy láttam , hogy az egyik Ozone-os ellépett a mezőnytől. Hegyről hegyre ugorva haladtunk a hallstatti tó felé, ahol az egyik hegycsúcs volt a fordulópont. Balázzsal nagyjából együtt repültünk kb. a mezőny első harmadában. Durva befelhőzések is voltak és ezt később szóvá is tettük , mert egyátalán nem volt  sportszerű… Nem csak bele-belenyaltak a felhőbe ,  hanem helyenként a felhőalap felett 100-200 m magasban is bementek a felhőbe a versenyzők. Mi igyekeztün kiekrülni a harangokat de így időt és magasságot is vesztetünk. Én elkövettem azt a hibát , igy rosszul állítottam be a fordulópont cilinderét ( 1km helyett 400m-en hagytam..) így nem váltott át műszerem. Szerencsére az új Flymasterem/ ez a reklám/ remek back up műszernek bizonyult… Tulajdonképpen oda-vissza egy nagyjából összefüggő hegyoldalon mentünk amit kisebb völgyek szakítottak meg. Így a vissazfelé vezető úton bátrabban haladtunk annak ellenére , hogy  az árnyékoló felhőzet egyre jobban betakarta a völgyet. Nyugat felől izmos cumulusok is megjelentek a középszintű felhők alatt mintegy bizonygatva az erős termikus aktivitást.  A"csatornák" is látványosan működtek, jobbra balra egy egy átsiklásnál több száz méteres különbségek is adódtak a versenyzők között. Nekem  szerencsésen sikerült  egy jól tartó csatornát találnom így a feladat utolsó  harmadában már nem is tekertem. Szomorúan konstatáltam, hogy Balázsnak egy rosszabb jutott, így maradt le kicsit. Az utolsó két fordulópont mindössze néhány km-re volt egymástól ezért jól lehetett látni a befutót. Aki az utolsó pontot / egy hegytető volt/ szintben elérte az már siklásból beért. Ennek ellenére voltak a célvonal előtt leszálló pilóták. Érdekes , hogy olyanok akik már jóval a mezőny eleje után érkeztek… Ha valaki így lemarad , akkor felesleges bekockáztatni azért a néhány másodpercért a beérést és otthagyni az emelést… Végül 6 perccel az első után 55. nek értem be. Balázs 58.nak. A többiek is beértek kicsit később. A csapatversenyben az első két pilóta eredméyne számít mindennap. Holnapra ismét elromlani látszik az idő…Jelentkezem a hírekkel.

üdvözlettel,

Simonics Péter
Fly Away Siklóernyős Iskola és Klub
www.flyaway.hu
 

KOSÁR

close