Barion Pixel

Optima

OPTIMA akkumulátor

A gépjárművek indító akkumulátoraiként szerte a világon mindenütt savas ólom akkumulátorokat alkalmaznak. Szerkezetük is hasonló egymáshoz: sík lemezek lógnak higított kénsavba, elválasztó szeparátorral vagy nélküle.

 

        A korszerű akkumulátorok közül is kiemelkedik a több újdonságot hordozó OPTIMA.
Főbb tulajdonságait teljesen új szerkezetének és az előállítás technológiájának köszönheti. Szakítva a síklemezes szerkezettel, az OPTIMA spirálcellás, tekercselt elektródájú, folyékony elektrolitot nem tartalmazó energiaforrás. Lemezeit nem öntéssel, hanem expandáló eljárással alakították ki. Ennek közvetlen következménye, hogy vékonyabb, ugyanakkor teherbíróbb lemezfelülete nagyobb, mint az ugyanolyan méretű síklemezes társaié. Az indítóáram szolgáltató képesség a lemezfelülettel arányos. Az OPTIMA 0ºC-on 1050A, -18ºC-on 850A leadására képes (SAE), amely nem szokványos egy 56 Ah-s méretű akkumulátortól.
A spirálisan feltekercselt aktív lemezek közé az űrhajózás-technológiából jól ismert üvegszál szövet szigetelőanyagot csavarnak, amelybe felitatják a működéshez nélkülözhetetlen speciális elektrolitot. Ennek, az ilyen formában megkötött elektrolitnak és szigetelőanyagnak köszönheti az OPTIMA az abszolút karbantartás-mentességét, hiszen a töltés-kisütés közben keletkező gázok az üvegszövet szeparátorban újra nedvességgé alakulhatnak vissza. Ezt nevezik gázrekombinációnak. Az esetleges túltöltés okozta fokozott gőzképződés elleni védelmet a fedőlapban elhelyezett 2 db biztonsági szelep látja el. Ezek a szelepek normál üzemben teljesen meggátolják az akkumulátor kigőzölését, biztosítva ezzel az akkusaruk tisztaságát és karbantartás-mentességét is.
A spirálcellás szerkezetnek köszönhető a rendkívüli rázkódástűrő képesség is, így a hagyományos akkumulátornál alkalmazott iszaptér elhagyható. A felcsavart lemezes, felitatott elektrolitos  akkumulátor lemezeit lefedi az üvegszövet szeparátor, s a hengeres cellába préselt lemezköteg alkatrészeinek gyakorlatilag nincs módja a szabad mozgásra. A gyártó mérései szerint az OPTIMA háromszor hosszabb ideig ellenáll a rázó igénybevételnek, mint a hagyományos szerkezetű akkumulátorokra vonatkozó szabvány előírása.
Önkisülés, raktározás: a 23 ºC-on raktározott telep tényleges tárolóképessége 250 nap után még több mint 50%-a az eredeti névleges tárolóképességnek. Ez napi kb.0,28%-os napi energiaveszteséget jelent, mely kevesebb, mint egyharmada a hagyományos szerkezetek napi 1%-os energiaveszteségénél.
Élettartam: indítási ciklusokban kifejezett élettartama 12000 ciklus, amely háromszorosa egy folyadékos, síklemezes akkumulátorénak. (SAE J240). Években kifejezhető átlag élettartam a Magyarországon hetedik éve jelenlevő OPTIMA esetén még nem meghatározható. Erőgépekben, teherautókban is működnek 5-6 (-7?) éves példányok.
Tölthetőség: az OPTIMA tölthetőség szempontjából alapvetően csak abban különbözik más akkumulátoroktól, hogy a nagyáramú gyorstöltést jobban viseli, akár 80-100A-t is felvesz a kisütött akkumulátor. Az alkalmazott feszültségkorlátot ebben az esetben is a vízbontás határfeszültsége határozza meg, melynek elvi értéke 14,4V 20ºC-on.

Főbb műszaki adatai:
– hidegindító áram :          850A (SAE)
– tartalék tárolóképesség:    120 perc
– mérete:                     245*172*199 mm
– rezgésállóság:              4 óra /6g, 30Hz/
– beépítési helyzet:          tetszőleges
– önkisülés:                  250 nap 50%-ig
– belső ellenállás:           2,8 m?

Fontosabb felhasználási területei:
–  nagyobb személyautók, főleg dieselek
–  teherautók
–  útépítő és földmunkagépek
–  mezőgazdasági erőgépek
–  autó HI-FI
– hajók és minden más alkalmazás, ahol a savgőzmentes üzem és a biztos indítási képesség alapkövetelmény.

Az OPTIMA akkumulátor egyféle méretben készül. Forgalomban van jobb és bal pozitív sarus, illetve amerikai oldalcsatlakozós változatban is.

KOSÁR

close