Szenzációs újdonság a gépjármű akkumulátorok világában
Elektrolit keveréssel működő akkumulátorok
Utóbbi évtizedekben számos fejlesztés történt a gépjármű akkuk élettartamának növelése érdekében. Ezek a fejlesztések főleg a gyártástechnológiára, a rácsok kialakítására (expandált, öntött, lyukasztott, stb.) valamint az aktív hatóanyag összetételének módosítására irányultak.
Egy dologgal nem tudtak ez idáig mit kezdeni, mégpedig azzal, hogy a kénsavból és desztillált vízből álló elegy az idők folyamán igyekszik szétválni, így az akku felső részén hígabb, alsó részén sűrűbb az elektrolit. Az eltérő savsűrűség miatt töltéskor és ürítéskor a kémiai reakciók sem egyformán zajlanak le. A lemezek alsó részén a sűrűbb elektrolit miatt gyorsul a korrózió. Innen indul ki a lemezek szétesése, az akku kapacitás csökkenése. A felső részen a hígabb elektrolit miatt megindul a szulfátosodás.
Ez a jelenség jól ismert a több száz Ah-s akku telepeknél. Azoknál ezt úgy oldják meg, hogy levegő befúvással vagy szivattyúval keverik az elektrolitot az egyenletes savsűrűség érdekében. A gépjármű akkuknál azonban ez a módszer szóba sem jöhet.
A megoldást MIXTECH akkumulátorban dolgozták ki oly módon, hogy az akkuk átellenes oldalain speciális csatornákat alakítottak ki, melyeken keresztül az elektrolit fékezés és gyorsítás közben az alsó részből feljut a felső részen elhelyezett elosztó tálcákba, onnét pedig visszafolyik az elektrolit felszínére. Így állandó keveredés valósul meg, csupán a folyadék mozgási energiájának segítségével.
Ez az új konstrukciójú akkumulátor induló kapacitása alig csökken az akku élete folyamán.
A gyorsított, mélykisütéses élettartam összehasonlító vizsgálatok azt mutatják, hogy a hagyományos akkuk már 10 ciklus után elveszthetik az induló kapacitásuk 40%-t, míg a keveréses technológiájú akkuknál ez a veszteség csupán 18%.
A hagyományos szerkezetű akkumulátor kapacitása és a várható élettartam fokozatosan csökken az eltérő savkoncentráció miatt, sokkal tovább működhetne, mint azt tapasztaljuk. A savkeveréses akku sokkal jobban tartja meg a kapacitását, indítóképességét. Élettartama alatt folyamatosan egyenletes teljesítményt nyújt a hagyományos szerkezetű akkuval szemben.
Hagyományosz akku állapota az egyenetlen savkoncentráció miatt még normál használatot szimuláló ciklikus teszt alatt is egyre gyorsabban romlik.