Barion Pixel

Forex1

SUBARU FORESTER Boxer Diesel akkumulátorának és indítórendszerének tesztje

Cégünk az idén áprilisban vásárolt egy Subaru Forester Boxer Diesel gépkocsit, Valószínűleg szakmai ártalom, de először az akkumulátorát és az indítási képességét kezdtük vallatni. Első benyomásunk az volt, mintha az akku nehezebbe, lassabban forgatná az indítómotort, mint ahogy azt egy új autótól elvárnánk. Az alábbi tesztben bemutatjuk mit mutattak a műszerek a szubjektív megérzéssel összevetve. A motor és az akkumulátor fontosabb paraméterei:

– 2,0 boxer diesel motor
– 70 Ah gyári akku (PANASONIC 95D26L)
(Megjegyezzük, hogy 70Ah-s akkut inkább ekkora benzines motorhoz szoktak
beépíteni, dieselhez inkább 100Ah a járatosabb – pl. Mazda 6 Diesel)


SUBARU FORESTER Boxer Diesel akkumulátorának és indítórendszerének tesztje

Először indítási tesztet végeztünk +10°C ill. üzem meleg motornál.
A gyári 70Ah-s akku indítási görbéjét az 1. ábra mutatja:

alt

Látható, hogy az egyébként 12,7V feszültségű akkumulátor kb. 7,5V-ig „esik be” indítózás közben, és aztán 10-11V között teker. Ugyanez az akkumulátor meleg motorral a következő képen látható (2. ábra).

Meleg motorral 0,5V-al kisebb a beesés, a forgatás is kb. 0,5V-al magasabban történik.
Eddigi mérések alapján azt tapasztaltuk, hogy az indítási feszültség minimum 8,5-9,5V között szokott lenni. A mérthez hasonló alacsony feszültség értékeket csak gyengélkedő akkumulátor, vagy önindító, illetve alulméretezett akku vagy -15°C alatti hőmérsékleten mértünk. Ebben az esetben viszont az a véleményünk, hogy a szokásosnál nagyobb feszültségesést nem az akkumulátor gyengesége okozza (ld. később, az összehasonlító teszt), hanem a Subaru ezen típusának indítási áramigénye nagyobbra sikeredett.
A mérés után akkumulátort cseréltünk, egy ABX 75Ah D26L akku került az autóba. Ennek a felitatott rendszerű, folyadékmentes akkunak az indítóárama 750A EN, a gyári kb. 510A-al szemben.

alt

Másnap ezzel is elvégeztük a kihűlt és meleg motoros mérést.


alt

3. ábra a hideg (+10°C), a 4. ábra a meleg motoros indítást mutatja.

Az ABX akku legalsó pontja hidegen – melegen szinte ugyanolyan, 0,1V az eltérést, a forgatás 10,5-11,5V között zajlik.
Az autótól független műszeres méréssel is összehasonlítottuk a két akkumulátort, sőt egy,a gyárival megegyező új Alphaline 57029 akkut (70Ah) is mértünk harmadikként, referenciaként.
A mérést -18°C-ra lehűtött akkumulátorokon végeztük, 400A konstans árammal, 15 másodpercig.

alt

Mint látható az ABX akkumulátor kb. 0,7V-al kisebb feszültségesés mellett szolgáltatja a 400A-t -18°C-on.
Ez bizony komoly különbség amikor téli hidegben indítani kell! Ilyenkor ugyanis nem csak
az akku lehet -18°C-os, hanem a motor is. A biztonságosabb indítás érdekében a legközelebbi akkucsere alkalmával a vizsgált ABX 75Ah D26L akkut javasoljuk beépíteni, nem csak a határozottan magasabb hidegindító árama miatt, hanem mert abszolút gondozásmentes és a rezonancia tűrő képessége is messze felülmúlja a hagyományos folyadékosokét!
A fenti előnyös tulajdonságok miatt ezzel a technológiával gyártott akkumulátorok kerülnek gyárilag beépítésre a felsőkategóriás modellekbe (pl. EXIDE AGM900 vagy AGM760 a Mercedes és BMW autóiban).

KOSÁR

close