Barion Pixel

Hajó akkumulátorok töltése

A hajó akkumulátorok töltéséről

Előző számunkban elkezdett akkumulátoros cikkünk folytatásaként vizsgáljuk meg azt, hogy mit érdemes figyelembe venni töltéskor.

 

Használat szempontjából 3 akkumulátor csoportot különböztetünk meg.
1., Gépjármű indító akkumulátor (fontos a megfelelő nagyságú indítóáram)
2., Energiaellátó, használati akkumulátor (fontos a kisütési ciklusszám, amely azt jelenti, hogy szabályozott körülmények hányszor lehet az akkumulátort kimeríteni és feltölteni.)
3., Készenléti akkumulátor (standby : állandó töltés alatt arra vár, hogy működnie kelljen) Hajózás szempontjából az indító akkunak (ha belsőégésű motoros a hajó), de még inkább az energiaellátó akkunak van fontos jelentőssége.
Ennek a csoportnak is egyik legfontosabb, élettartamot meghatározó paramétere a megfelelő töltöttsége, amit csak erre a célra alkalmas töltővel lehet biztosítani. Mondhatnánk azt is, hogy az akkumulátor olyan, mint a pénztárcánk. Akkor érzi jól magát, ha rendszeresen, pontosan tele van és rendszeresen használjuk. Ha túltöltjük kireped, ha rendszeresen üres, akkor összetapad a bélése. Ha rendszeresen többet veszünk ki belőle, mint amennyit beletöltöttünk, akkor előbb-utóbb kiürül. Ezeket a jelenségeket az akkumulátor töltésénél is figyelembe kell venni.

Töltési igények a hajósok felől a töltővel szemben:
– gyorsan és jól töltse fel az akkumulátort
– ne kelljen figyelni a töltést, a folyamat teljesen automatikusan és biztonságosan történjen

Igények az akkumulátor oldaláról:
– lehetőség szerint lassan, kis árammal tölteni
– állandó árammal tölteni
– 100%-os töltöttség elérése, se több, se kevesebb

A rendszeres töltetlenség éppúgy ellensége az akkunak, mint a túltöltés!

Milyen töltő teljesíti legjobban ezeket az összetett elvárásokat?
Töltővásárlás előtt érdemes az alábbiakat átgondolni:

1., Hagyományos transzformátoros töltő  "olcsó áruházi":   W karakterisztika
A feliratán szereplő töltőáramot nem, vagy csak rövid ideig képes szolgáltatni, így nehezen határozható meg a töltési idő.

Töltőfeszültség korlát nélküli, túltöltésre hajlamos. Kimenő feszültsége erősen függ a hálózati feszültségtől a transzformátor állandó áttétele miatt. Ha a 230V hálózati feszültség esetén pl. 14V a kimenet, akkor a megengedett 5%-os hálózati feszültség ingadozás esetén (218V-nál) csak 13,3V-on tölti az akkumulátort, amivel nem lehet azt teletölteni. Ha `automata` felirat van ilyen töltőn, az általában azt jelenti, hogy transzformátorának nagyon kicsi teljesítménye miatt sohasem tudja a kritikus 14,4V fölé vinni az akku feszültségét. Ez biztonságos ugyan, de nagyon lassan tölti meg a telepet.

Előnye, hogy olcsó és egyszerű a belső szerkezete. Zárlat és fordított polaritás ellen biztosítékkal védett.
Alkalmazás:  ha az autónk akkumulátora valamilyen ok miatt működésképtelenné merült, akkor 3-5 órás töltéssel indításképessé tehető ilyen töltővel is szinte kockázat nélkül. Ilyenkor az akku töltöttsége a töltő valódi áramképességétől függően 20-50%-os töltöttségű.

2., Elektronikus automata töltő: IUu karakterisztika
        A felirat szerinti árammal tölt, amíg nem kell korlátoznia. Mérete, tömege sokkal kisebb hagyományos társainál. Az állandó áram jó hatásfokú töltést eredményez. Az első feszültségkorlát (14,4V) biztosítja a túltöltés-mentességet. A második korlát (13,6V) a feltöltött akkumulátor töltési szintjének megtartásáról gondoskodik. A töltési karakterisztika független a hálózati feszültségtől (110V-260V között). A töltési folyamat a megadott karakterisztika szerint történik, felügyeletet nem igényel. Az akkumulátoron `felejthető` akár egy éven keresztül is. Nem csak teljesen feltölti az akkumulátort, hanem biztosítja a szintentartást is. Zárlat, túláram ellen elektronikusan, fordított polaritás ellen biztosítékkal védett. A kapható 20A-es és 30A-es verziók polaritásvédelme és szikramentessége is elektronikus.
A processzor vezérelt változatok további kényelmi és biztonságtechnikai megoldásokat is tartalmaznak. A magasabb műszaki színvonalú töltőnek természetesen az ára is magasabb,

Alkalmazás: indító és használati akkumulátor feltöltésére egyaránt használható.

Speciális esetekben, amikor az akkumulátor szulfátos, cella kapacitáshibás vagy más egyéb ok miatt működésképtelen, kérje akkumulátor szakszervizünk tanácsát.
Külön probléma a 24V-os felhasználás két sorbakötött akkumulátora éppúgy, mint a kétakkumulátorossá vált hajó telepeinek optimális töltése leválasztó kapcsoló segítségével.

Fontos mindig szem előtt tartani, hogy az akkumulátor élettartama csak részben múlik a gyártmányán. A felhasználás paramétereinek pontos ismerete nélkül azért nem lehet még jósolni sem a működési időt, mert a töltés és a használat legalább olyan mértékben befolyásolhatja az élettartamot, mint a típus maga.

 

 

KOSÁR

close