Hogy jobban induljon a tűzoltóautó…
Szomorú eset, ha valahol tűz van. A szenvedő károsultak csak a profi tűzoltókban bízhatnak. A szaktudásukban és a technikai eszközeikben. Úgy látszik azonban, hogy nemcsak a szaktudást kell időnként csiszolgatni, hanem a technikát is.
A komlói tűzoltóság szakembereinek feltűnt, hogy a Mercedes MB 2000-1124 típusú járművük túlságosan sűrűn eszi meg az akkumulátorokat. A tapasztalást erősítette az is, hogy egy alkalommal az egyik akku felrobbant. A probléma magoldása érdekében akkumulátorokkal foglalkozó céghez fordultak. A jármű helyszíni vizsgálata során kiderült, hogy bár „gyári” a felépítmény, mégis néhány alapvető hiba van a gépezetben. Az akkuk vizsgálata során kiderült, hogy szinte teljesen lemerült akkukkal állnak a készenléti autók, pedig a töltésükre rendszeresített töltő-gyorscsatlakozó együttest előírás szerint használták.
A jármű kb.15 m-re állt töltőtől. A töltőkábel a szabályosan vezetett csatornában kb.20-22 m.
A feszültség esés a kábelen :
A 14,6V-os töltőfeszültségből az akkumulátor 12,8-13,0V-ot látott. Ezzel a megoldással napokig tartana, amíg az akkumulátorok használható töltéshez jutnának. A teljes feltöltés gyakorlatilag nem lehetséges. Tovább nehezíti a töltést az a tény, hogy a töltőcsatornán 3db autó egyidejű töltésétlehet végezni, valamint az, hogy a két sorba kötött akku töltése vegyesen történik. A vegyes töltés indoka, hogy a fedélzeten elhelyezett kézi lámpa töltők az egyik akkuról táplálkoznak, valamint a tömlőket feltekercselő csörlőmotorok is 12V-osak és működéskor az egyik-egyik akkumulátort terhelik.
A jelenség miatt az akkumulátorok töltési egyensúlya és ezzel együtt a kapacitása, terhelhetősége is felborult. (Az akkurobbanás oka az, hogy a „felső” akkumulátor túltöltése miatt fokozottan gázosodik, így az akkutérban, esetleg az akkuban, képződő minimális szikra is berobbanthatja a gázkeveréket.)
A megoldás a probléma természeténél fogva többoldalú:
1. A beépített két új, teljesen zárt, varázsszemes, kálcium ötvözésű 12V / 100Ah-s Exide X-treme akkumulátor gyakorlatilag teljes élettartama alatt semmilyen gondozást, folyadék utántöltést nem igényel. Fokozott ciklusállósága, rázásállósága miatt alkalmasabb a feladat ellátására az eddigi akkuknál.
2. Az akkumulátorok töltésének javítására a járműbe szereltünk egy olyan automata 24V/15A-es töltőt, amely az akkumulátorok sarkain biztosítja a töltéshez szükséges feszültséget. A töltő IUu karakterisztikája miatt nemcsak teljesen feltölti a két akkut (teljes lemerültségből kb.8-10 óra alatt), hanem hosszabb idejű töltés esetén „csepptöltésre” áll vissza.
3. Az akkuk kiegyenlített töltését a beépített elektronikus töltéskiegyenlítő végzi, amely biztosítja, hogy töltés közben, akár a generátor tölt, akár a töltő, a két akku azonos mértékben töltődjön fel. (A feszültség különbség kisebb, mint 0,1V!)
4. A 12V-os fogyasztók ellátására 24V/12V-30A konvertert alkalmaztunk, melynek feladata, hogy az akkumulátorok mesterséges aszimmetrikus terhelését megszüntetve lássa el 12V-os feszültségű energiával a 12V-os fogyasztókat, pl. a 24-26A áramfelvételű csörlőmotorokat is. Ennek érdekében az eredeti kapcsolást kismértékben meg kell változtatni.
5. Kezdeményeztük a jármű beépített generátorának javítását, mert a járó motornál mért 27,5V, terhelt generátornál a 27V alatti töltőfeszültség nem biztosítja az akkuk optimális töltését.
Eredmény:
– Optimálisan töltött akkumulátorok
– Biztos indítás és háttérkapacitás
– Nincs aszimmetrikus akkuterhelés
– A csörlőmotorok erőteljesebben húznak
– Sokkal hosszabb akku élettartam várható
– Nem kell az akkumulátorok karbantartásával időt vesztegetni.
Nem utolsó szempont az sem, hogy tűz esetén a technika biztonságosabban szolgálja a szakembereket