Barion Pixel

Valami leszívja az akkumulátort?- Így mérünk mi!

Egy gyönyörű állapotban lévő 2001-es évjáratú Ford Focus Turnier érkezett a Forex Kft-hez akkumulátor cserére- autószerelő javaslatára- egy elöregedett akkumulátor miatt.
A régi, hibás akkumulátor cseréje után került sor a mérésekre, az alábbi három lépésben.

 

 

 

1) Nyugalmi áramfelvétel mérése

Miért fontos az akkumulátor nyugalmi áramfelvételének mérése?
A nyugalmi áramfelvétel méréshez az autóban célszerű minden fogyasztót kikapcsolni, ekkor lehet a mérést elvégezni. A nyugalmi áramfelvétel mértékéből meg tudjuk mondani előre azt, hogy mennyi ideig állhat az autó úgy, hogy nem indítják be.
A Ford Focus esetében a nyugalmi áramfelvétel 220-230 mA volt. Normál esetben a nyugalmi áramfelvétel értéke 50 mA, vagy az alatti érték. A 200 mA-es érték azt jelenti, hogy naponta kb. 5 Ah fogy ki az akkumulátorból, ami egy 61 Ah-s akkumulátor esetében azt jelenti, hogy az akkumulátor kb. 10 nap alatt indításképtelenné válhat
Mit tehet ilyenkor a tulajdonos?
– Saru levétele. Ha az egyik saru nem érintkezik (levesszük és –a szigetelés miatt- egy rongyba tesszük), akkor hosszabb ideig, akár fél évig állhat úgy üzemen kívül a jármű, hogy az akkumulátor nem merül le. A bemért Ford Focus esetében akár 2-3 hét alatt is kérdésessé válhat az akkumulátor indítóképessége ilyen áramfelvétel mellett.
– Ha a jármű garázsban parkol, akkor az akkumulátor beszerelt állapotban tölthető automata akkumulátortöltőről.
– A legideálisabb eset, ha a hiba javításra kerül, mert az autó nyugalmi áramfelvétele ebben az esetben a gyári (50mA alatti) értékre csökken.

2) Önindító áramfelvételének mérése

A motor beindításakor az önindító 157A-t vett fel. Ez egy ennyi idős autónál teljesen jó érték. Ezzel a méréssel meggyőződtünk arról, hogy az önindító jó.

 

 

 

3) Gerenátor tesztelés


A generátor töltőképességét ellenőrizzük különböző üzemállapotokban:
– Alapjáraton, terhelés nélkül.
– Alapjáraton terheléssel.
– 2000-es fordulaton terhelés nélkül.
-2000-es fordulaton terheléssel.
Terhelés nélkül és terheléssel, azaz a töltőfeszültség, tompított fényszóró, a hátsó ablakfűtés és a levegő keringtető ventilátor legnagyobb fokozaton való működtetése esetén is 14.1 V-ot mértünk.
A töltőfeszültség értéke 14-14.8V tekinthető jónak, így a mért 14.1.V egy normál érték, ami azt jelzi, hogy a generátor teszi a dolgát, az autó ebből a szempontból tökéletesen jól működik.
Ezeket az értékeket felvezettük az akkumulátor jótállási jegyére.
A 2001-es Ford Focus esetében azt javasoltuk a tulajdonosnak, hogy érdemes utánajárnia a 220-230 mA-es áramfelvétel okának, hogy az akkumulátor hosszabb távon megőrizhesse az indító és töltőképességét.

KOSÁR

close